Tuesday, July 3, 2012

NASIHAT BOLEH JADI DOSA KALAU......



::NASIHAT::
Semua orang layak beri nasihat dan menerima nasihat..
TAPI


MAKSUDNYA??

Pernah alami ni?

"mari sini! aku nak nasihat sikit ko ni..."
"Eh, aku  bukan nak mnghina ko, tapi cuma nak nasihat sikit diri ko tu, cubalah ko cermin...bla bla"
dan seumpamanya lagi..
PERSOALANNYA: KATA-KATA INI DITAKRIFKAN SEBAGAI NASIHAT??

Mari renungi bersama kata-kata ini..:
:: ''Sesiapa yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi, maka ia benar-benar menasihatimu. Sesiapa yang menasihatimu di khalayak ramai, ia sebenarnya sedang menghinamu'' ( Imam Asy-Syafi'e )
Maksudnya di sini, jagalah adab ketika benar-benar mahu memberi nasihat..agar tak tersadung menjadi hinaan.
Assalamualaikum...

MOTIF:: Parut lama sedikit terhiris bila ternampak, terbaca post2 pasal nasihat...

"Ya Allah, jauhkanlah aku dari dendam, prasangka buruk terhadap orang, tetapkanlah keikhlasan hati aku, jaga dan lindungilah perasaan aku ketika mereka mencalar perasaanku dan titipkanlah dalam hati-hati mereka dengan prasangka baik serta kuncilah lidah mereka dari cercaan melampau...amin.."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...